• zaterdag , 23 september 2017

Benzine verbruik

Door de autobranche wordt het benzineverbruik van een auto doorgaans in liters per 100 kilometer gegeven. Bijna alle automobilisten zullen dit direct omrekenen naar het meer gebruikte één op een aantal kilometers per liter benzine.
Hoewel het niet logisch is kan de autobranche hier niets aan veranderen. Zij is namelijk gebonden aan de enige correcte schrijfwijze die ze moet hanteren sinds er Europese regelgeving is aangaande het brandstofverbruik. Dezelfde schrijfwijze komt namelijk ook voor in de subsidieregelingen voor zuinige auto’s. Men drukt met 8 liter per 100 kilometer inderdaad het brandstofverbruik uit wat neerkomt op 1 op 12,5 dus de afstand uit die men met 1 liter brandstof af kan leggen.’

Door de e officiële schrijfwijze aan te houden is het mogelijk eenvoudig een vergelijking te maken. 8 liter per 100 kilometer is immers ten opzichte van 6 liter per 100 kilometer ongeveer een derde stijging in het benzineverbruik.
In andere landen zoals bijvoorbeeld in Duitsland meet men het verbruik al van oudsher in het aantal liters benzine per 100 kilometer. Een inwoner van een dergelijk land, en dus ook een Duitser, zou waarschijnlijk niet eens begrijpen wat men bedoeld met een begrip als bijvoorbeeld 1 op 12.

Elk merk, maar zelfs ook elk type, auto heeft een eigen benzineverbruik. Dit is niet afhankelijk van de grootte, de stroomlijning en het gewicht van het voertuig maar ook van de cilinderinhoud van de motor. Maar natuurlijk speelt de mate van belasting van de auto ook een belangrijke rol bij het verbruik van benzine. Immers hoe zwaarder een voertuig is beladen hoe meer benzine de motor nodig heeft om dit te kunnen verplaatsen. Het bevestigen van een aanhangwagen of het monteren van een imperiaal kunnen dus zorgen voor een hoger benzineverbruik.

Lezers van deze post, bekeken ook:

Plaats een reactie