De opbouw van de Benzineprijs
Hoe is de Benzineprijs precies opgebouwd? Welke zaken zorgen voor de huidige prijs? De prijs die men voor een liter benzine moet betalen is afhankelijk van de prijs van een vat ruwe aardolie op de wereldmarkt. Met andere woorden: wordt de ruwe olie duurder dan zal de prijs voor een liter benzine aan de pomp ook stijgen. Wanneer er een daling van de olieprijs optreed zal er overigens een veel geringere prijsdaling van de benzine aan de pomp waar te nemen zijn.
Benzineprijs en ruwe olieprijs
In de meeste gevallen zal de benzineprijs vrij snel na een prijsstijging van de ruwe olie ook in de lift worden gezet terwijl op het moment dat de olieprijs weer daalt dit niet of nauwelijks te merken is wanneer men de benzineprijzen bekijkt.
Benzineprijs en accijns
Naast de koppeling met de olieprijs hebben ook de accijns en de BTW een enorme invloed op de hoogte van de benzineprijs in Nederland. Verder mag het zogenaamde kwartje van Kok niet vergeten worden als het gaat om een prijsbepalende factor voor benzine. De prijs voor een liter benzine bestaat voor ongeveer tweederde uit geld dat in de schatkist van de staat zal verdwijnen, accijns en BTW dus.
Benzineprijs en oliemaatschappijen
Maar niet alleen de overheid vult haar zakken met geld afkomstig van de benzineopbrengsten ook de oliemaatschappijen en de pomphouders willen hier nog flink aan verdienen. Al deze factoren zorgen er voor dat de benzineprijs, die al vrij hoog is, steeds hoger zal worden.
Benzineprijs en concurrentie
Bovendien werkt de mate van concurrentie tussen de diverse oliemaatschappijen in Nederland ook niet echt mee om de prijzen naar beneden te krijgen. Hoewel er nooit is aangetoond dat er onderling prijsafspraken zijn gemaakt verschillende de benzineprijzen van de diverse oliemaatschappijen nauwelijks van elkaar. Prijsverschillen ziet men alleen bij tankstations langs drukke snelwegen en die in de bebouwde kom. Verder maakt het enig verschil of een tankstation al dan niet bemand is.