Wanneer de term brandstofkosten ter sprake komt gaan er bij de meeste mensen de nekharen rechtovereind staan. Echt vreemd is dat overigens niet want vrijwel elke autobezitter krijgt er in meerdere of mindere mate mee te maken. Zeker nu de brandstofkosten steeds weer in de lift zitten proberen steeds meer mensen hun brandstofkosten in de hand te houden en deze zelfs zoveel mogelijk te beperken.
Dit kan men eenvoudig doen door een aantal zaken eerst goed op een rijtje te zetten. Zo is het aan te raden om niet langs een snelweg de tank vol te gooien maar dit bij een onbemand tankstation verder weg van de snelweg te doen. Dit kan soms enkele eurocenten per liter brandstof besparen. Probeer daarom zoveel mogelijk van tevoren te bepalen waar men het voordeligst kan tanken en schaf eventueel een tankpas aan waarmee men nog meer voordeel krijgt bij een tankbeurt.
Maar niet alleen voor de particuliere autobezitter is het nodig om op brandstofkosten te gaan besparen, ook voor de bedrijven die deze kosten terug moeten zien te verdienen doen er goed aan hun verbruik en aankoopgedrag eens onder de loep te nemen en waar dit nodig mocht zijn aan te passen.
Het grootste deel van de brandstofkosten die men moet betalen verdwijnen in de schatkist van de overheid. De literprijs bestaat namelijk voor ongeveer tweederde uit accijns en BTW. Verder willen alle bedrijven die betrokken zijn bij het winnen van olie en de verwerking ervan tot brandstof evenals de pomphouders nog een bepaalde winst maken nadat ze de door hen gemaakte kosten hebben doorberekend aan de klanten.