De meeste auto’s die men tegenwoordig op de weg tegenkomt zijn voorzien van een zogenaamde viertaktmotor. Dit is een zogenaamde zuigmotor waarbij de krukas twee volledige omwentelingen maakt voordat deze weer in zijn oorspronkelijke positie is teruggekeerd. Voor de verbranding in een ontsteking nodig in de vorm van een bougie.
Om de brandstof vanuit de brandstoftank door de motor te pompen is er een pomp nodig: de zogenaamde brandstofpomp. Hierin kan men een onderscheid maken tussen de lagedrukbrandstofpomp en de hogedrukbrandstofpomp. De lagedrukbrandstofpomp zorgt ervoor dat de brandstof uit de tank van de auto wordt gezogen en via leidingen in de motor terecht komt. De hogedrukbrandstofpomp daarentegen is veel dichter bij de motor gelegen en dient daar om de druk van de injectoren de gewenste druk te geven.
De hoeveelheid brandstof die door de brandstofpomp moet worden gebruikt hangt af van de afstelling van deze pomp. Bij de meeste auto gebeurt dit vandaag de dag door middel van speciale elektronica die voorzien is van allerlei technische snufjes. Op deze manier kan men ervoor zorgen dat er door de motor niet te veel brandstof wordt gebruikt, dit is immers slecht voor het milieu en kost bovendien onnodig veel geld, maar uiteraard ook weer niet te weinig want dan loop men het risico dat de motor tijdens een autorit af kan slaan.
Met andere woorden: een goede afstelling van de brandstofpomp en de andere onderdelen van een automotor kunnen niet alleen het rijcomfort maar ook het milieu en de portemonnee van de autobezitter een gunst bewijzen.