Een dieselpomp is een onderdeel van een verbrandingsmotor die werkt op de brandstof diesel. Door een pomp wordt allereerst de diesel uit de brandstoftank opgezogen en door middel van leiding naar de motor getransporteerd. Deze motor is voorzien van één of meerdere zuigers en cilinders. Deze worden gebruikt om de druk om te kunnen zetten in een roterende beweging.
Doordat er door een dieselpomp de druk in de cilinder van de motor wordt verhoogd zal de zuiger naar beneden drukken en ervoor zorgen dat de diesel, onder invloed van deze verhoogde druk, zal gaan ontbranden. Door de hoge druk zal de diesel namelijk steeds warmer worden. Vrijwel direct na een compressieslag van de motor zal de diesel worden ingespoten in de verbrandingskamer en dus bijna direct overgaan tot zelfontbranding.
Een dieselpomp bestaat dus hoofdzakelijk uit zuigers en kleppen die de diesel aan kunnen zuigen en door kunnen voeren naar de rest van de motor. Uiteraard zitten er op een dieselpomp ook aan aantal leidingen aangesloten waardoor de diesel dan aan- en afgevoerd kan worden. De zuiger zorgt in de pomp voor het verhogen van de druk.
Een goede afstelling van de onderdelen van een dieselpomp kunnen ervoor zorgen dat de motor precies de juiste hoeveelheid brandstof krijgt en dat deze brandstof optimaal kan verbranden. Dit is niet alleen gunstig omdat men zo minder diesel nodig heeft maar ook dat er een goed rendement kan worden behaald. Met andere woorden: de afstelling van een dieselpomp kan niet alleen de prestatie van een motor maar ook het milieu en de portemonnee van de bezitter gunstig beïnvloeden.