Voor mensen die veel autorijden blijft een dieselwagen de meest rendabele oplossing maar op het moment dat men geen dieselprofiel heeft dient men rekening te houden met extra kosten. De hoogtechnologische EGR-klep en roetfilter kunnen pas optimaal functioneren wanneer de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Hiervoor zijn langere trajecten van zo’n 20 à 30 kilometer nodig. Op korte trajecten is er sprake van meer schadelijke uitstoot en van meer slijtage. Voor het vroegtijdig moeten vervangen van de EGR-klep en roetfilter bedraagt de risicokost 2 tot wel 5 eurocent per kilometer.
Uit tests is gebleken dat dieselwagens gemiddeld 20% meer brandstof verbruiken dan de makers doorgaans opgeven. Bij de benzineversies is dit meerverbruik slechts zo’n 10%.
Op het moment dat men zich baseert op economische argumenten dan is een wagen die rijdt op diesel dus alleen maar interessant voor mensen die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden. De ecologische argumenten spreken echter nog meer tegen de dieselwagen. Bij een vergelijking van diesel met benzine dient men met 2 aspecten rekening houden:
– De uitstoot van CO2 (deze hangt af van het verbruik) is een bedreiging voor het klimaat. – De uitstoot van onder andere koolwaterstoffen en roet deze zijn schadelijk voor de gezondheid.
Een positief aspect van de dieselmotor is het lagere verbruik. Dit zorgt voor een lagere uitstoot van CO2. Door CO2 warmt het klimaat namelijk op maar is daarentegen niet schadelijk voor de gezondheid van mens of dier. De dieselmotoren van tegenwoordig produceren nog altijd meer koolwaterstoffen en roet dan benzinemotoren en dat is wel een bedreiging voor de gezondheid.